A vásárló is felelősséggel tartozik - még Black Friday-kor is

Mindjárt itt van Black Friday és Cyber Monday, a leértékelések nagy napjai. Ritkán, de néha tényleg találkozni olyan leárazással, aminek nem lehet ellenállni. Nekünk, vevőknek viszont íratlan kötelességünk eldönteni azt, hogy valóban szükségünk van-e erre vagy arra a dologra. Mert a vásárlónak felelőssége van. Egyrészt a saját pénzkészletei és kötelezettségei, másrészt a globális környezetvédelem okán.
2022.10.26. 22:21 |
A vásárló is felelősséggel tartozik - még Black Friday-kor is

Igen, Black Friday lesz hamarosan. Igen, az eMag, a Media Markt és szinte minden üzlet hirdet akciót. A legtöbb vállalat nem ragaszkodik az egynapos leárazáshoz (a Fekete Péntek elnevezésből ugye arra következtethetünk, hogy csak egy pénteki napon keresztül él a csalogató árak kavalkádja), hiszen minél több napig vetül rájuk a potenciális vásárlók figyelme, annál jobb. Így van ezzel például a Deichmann Black Friday idején, ők Black Week elnevezéssel várják a vásárlókat egy egész héten keresztül.

Inkább hangya legyél, mint tücsök

Ismerjük mind La Fontaine A tücsök és a hangya című meséjét. A tanulság 2022/2023-ban még inkább érvényt nyer, hiszen az infláció már kétszámjegyű sok-sok élelmiszer esetében, a magyarországi rezsiköltségek szintén megdöbbentő mértékben emelkednek. Tehát aki takarékoskodik (aki hangya), az jobb eséllyel éli túl a vihart, a telet. Aki impulzív módon költi a pénzét (aki tücsök), az majd megnézheti magát a nehéz napok alkalmával.

Más volt még a költekezési kedv akkor, amikor mindenki készpénzben kapta a fizetését. Nagyon régen volt, a címletek kisebbek voltak, nemhogy 1 és 2 forintos érmékkel, de még fillérekkel is bajlódtunk a pénztárnál. S ahogy láttuk a pénzt apadni a tárcában, egyre kritikusabbak lettünk, mire van szükségünk a következő fizetésnapig. Mióta megjelentek a bankkártyák, a pénzautomaták, átalakult a konzumerista világ. (Az 1960-as évek végén Angliában és az Egyesült Államokban, Magyarországon pedig az 1980-as évek végén kaphattuk kézbe az első hitel- és bankkártyákat.)

Nehéz ellenállni a vásárlásnak. Egyrészt azért, mert egy feneketlen kútnak tűnik a pénzforrás, ha hitelből vásárolunk. Másrészt nem érezzük olyan égetőnek a megkeresett pénzünk apadását, ha egy virtuális egyenlegről költünk. Harmadrészt a pénzköltés gyerekjátékká lett, mióta az interneten szinte bármihez hozzájuthatunk. Egy webshopban meglátni valamit és a megveszem gombra kattintani sokkal egyszerűbb, mint megkeresni azt a pénzt, amit arra a valamire költünk.

Tehát gondoljuk meg, szükség van-e a kiszemelt termékre. Jó eljárás az, hogy pár napot elhalasztjuk a vásárlást, és ha a pár nap után is ugyanúgy „ég a tűz bennünk”, akkor vesszük csak meg. Sok kicsi sokra megy, spóroljunk, ahol csak tudunk!

Környezetszennyezés a csúcsra járatva

Az internet korában boldog-boldogtalan vásárolhat online. Hazai eladótól, amerikaitól, kínaitól, akárhonnan leszállítják. Ha mi vásárlók gondolkodás nélkül megvesszük a legjelentéktelenebb, de nagyon cuki dolgokat Kínából (általában ugye ott minden olcsó), azzal nem csak a szállítás környezetterhelését finanszírozzuk, hanem a környezetkárosító termelést is. Black Friday ide vagy oda, gondolkozzunk mielőtt vásárlásra adjuk fejünket.