Újra van buszgyártás Fehérváron – bemutatták a Currus Ariest

A Zrínyi 2026 haderő fejlesztési program részeként 2019-ig száz új, a fehérvári Ikarus által fejlesztett buszt vásárol a Honvédelmi Minisztérium a magyar hadsereg számára - jelentette be a honvédelmi miniszter Székesfehérváron. A Volvo alvázra épülő busz csapatszállításra, parancsnoki járműként, vagy akár mobil egészségügyi laborként is bevethető.
2017.09.21. 16:39 |
Újra van buszgyártás Fehérváron – bemutatták a Currus Ariest

A modern, minden igényt kielégítő honvédségi busz fejlesztési projektje a HM Currus Zrt, az Ikarus Járműtechnika Kft., és a Volvo Bus Corporation közös összefogásával valósult meg. A fejlesztésnél a Magyar Honvédség igényeinek kielégítése volt az elsődleges szempont, ugyanakkor maga a busz a többcélú hasznosítás lehetőségei miatt a világpiacon is keresett lehet.

Simicskó István a HM Currus Zrt. és az Ikarus Járműtechnikai Kft. kooperációjában készült Currus Aries-Volvo Euro VI-os motorral szerelt autóbusz prototípusának bemutatóján hangsúlyozta, hogy a hadsereg hatékony feladatellátásában segítenek majd az új járművek. Megjegyezte, hogy ezzel elindult az “elmúlt 25-26 év legkiterjedtebb haderő fejlesztési programja”, a Zrínyi-program, amelynek több más eleme is lesz a közeljövőben. A miniszter elmondta, hogy jelenleg 134 autóbusza van a honvédségnek, átlagosan 250-300 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, az átlagéletkor pedig 25 év. Hozzátette, hogy az elöregedett buszok helyett újakra van szükség azért is, hogy például a határvédelem vagy a balkáni missziók során megoldható legyen a személyszállítás.
Vargha Tamás honvédelmi miniszter-helyettes, Székesfehérvár országgyűlési képviselője beszédében kiemelte, hogy ünnep ez a nap a székesfehérváriaknak, amikor sok évtized után a maroshegyi Ikarus gyártócsarnokaiban újra lázas munka folyik és készülnek az új buszok az Ikarus fejlesztésében. Vargha Tamás köszönetet mondott a döntésért Magyarország kormányának. „Szinte az utolsó utáni pillanatban sikerült megmenteni azt a tudást és azt a gyártási kultúrát, ami évtizedekig jelen volt Székesfehérváron, hiszen volt olyan esztendő amikor a világ negyedik legnagyobb buszgyártó vállalata volt az Ikarus. Azt kívánom, hogy ezt a gyártási kultúrát őrizzük meg és fejlesszük tovább annak érdekében, hogy a világban újra a legjobbak között lehessünk.” – tette hozzá.
„Egy régi fehérvári álom valósult meg azzal, hogy újra van buszgyártás a városban.” – mondta az új prototípus bemutatóján Cser-Palkovics András polgármester, aki mindenkinek köszönetet mondott, aki segített abban, hogy ez álom megvalósulhasson. „Olyan városban élünk, ahol néhány órával ezelőtt egy világ-brand bemutatta egy új termékét, néhány órával később pedig itt vagyunk egy világban is ismert márka újjáéledésén, ami a város számára kiemelkedő jelentőségű.” – hangsúlyozta Székesfehérvár polgármestere, aki szólt arról is, hogy nem nagyon van olyan család Fehérváron, amelyik a nagy – Köfém, Ikarus, Videoton – hármasból valamelyik gyárhoz ne kötődött volna az elmúlt évtizedekben. „Kettő már jól működik és folyamatosan fejleszt és most a harmadik is kapott egy olyan lehetőséget, amellyel biztos vagyok benne, hogy a következő éveket meg tudja alapozni. Ha ez így lesz, nem lesz nehéz megvalósítani a városban tervezett fejlesztéseket.” – tette hozzá Székesfehérvár polgármestere, aki reményét fejezte ki, hogy hamarosan a maroshegyi gyárban készített buszokkal lehet majd megoldani a helyi közösségi közlekedést is.

Az új busz bemutatása alkalmából Széles Gábor az Ikarus vállalatcsoport elnöke a lehetőséget hangsúlyozta, amivel most a Videoton Holdinghoz képest lemaradt Ikarus újra fejlődhet: részben saját stratégiáinak, részben az állam hadiipari megrendeléseinek köszönhetően. Elmondta, hogy komoly, 1,5-2 milliárd forint értékű technikai beruházások történtek az üzemben: korábban egy autóbusz előállításához 1,5-2 ember kellett, a jelenlegi technológiákkal átlagosan 0,2 élő munkaerő szükséges egy busz gyártásához. Amennyiben sikerül elérni az évi 3000 busz gyártását, az legalább 600 embernek teremthet munkahelyet.

Gazdaság

  1. Sikeres évet zár a Videoton

    A kihívások ellenére is jól teljesített a Videoton 2025-ben. A vállalat idén is 300 milliárd forintos árbevételt ért el, csakúgy mint tavaly. Széles Gábor úgy fogalmazott: több éve tart a gazdasági válság Európában, főként az autóiparban, ennek ellenére a Videoton "fantasztikus teljesítményt produkált" 2025-ben. 

    2025.12.15.
  2. Elismerés Sinkó Ottónak

    Ünnepélyes keretek között adták át a „Székesfehérvár Gazdaságáért” díjat szerdán este a Hiemer-házban. A 2025-ös esztendő díjazottja Sinkó Ottó, a VIDEOTON Holding Zrt. vezérigazgatója, aki 34 éve dolgozik a legnagyobb magyar magántulajdonban lévő ipari vállalatcsoportnál.

    2025.12.10.
  3. Együttműködés és

    Együttműködési megállapodást kötött az Óbudai Alba Regia Karának Geoinformatikai Intézete és a 3D Geosolutions Hungary Kft., amelynek köszönhetően a hallgatók modern eszközök segítségével fejleszthetik tudásukat, majd a Kulturális és Innovációs Minisztérium valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által megvalósított vállalkozásismereti roadshow következett.

    2025.12.04.
  4. Fejlesztések a Continestnél

    Kedden délelőtt hivatalosan is átadták a Continest közel 50 millió forint saját forrásból megvalósult beruházását, az új festőüzemet, amely a lemezüzem, a lakatosüzem és az összeszerelő-üzem mellett a vállalat negyedik gyártási egysége, ahol hamarosan elindul a konténeralkatrészek professzionális, nagy kapacitású festése.

    2025.12.02.