-
Karácsony a kórházban
Csütörtök délelőtt – a sokévtizedes hagyományt folytatva – idén is karácsonyi ünnepséget szerveztek a Fejér Vármegyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház Újszülött, Csecsemő és Gyermek Osztály ápolást igénylő kisgyermekeinek és szüleinek. Ebben az évben is Mits Péter és fiai, Mits Gergely és Mits Márton csaltak mosolyt dalaikkal a gyermekek arcára.
2025.12.18. -
Sokkal több mint szőnyeg
A 2025-ös év utolsó vendége Iraj Azarfaza volt az MCC székesfehérvári képzési központjában, aki Irán kettős arculatáról tartott előadást, majd válaszolt az érdeklődők kérdéseire is.
2025.12.18. -
Boggie Christmas koncert
Különleges karácsonyi koncertélményre várja a zeneszeretőket Boggie, aki a legismertebb ünnepi dallamok mellett saját dalaiból is hoz egy csokrot a december 20-i fehérvári fellépésére.
2025.12.17. -
Mézeskalácsos táncos est szépkorúaknak
A régi szép idők dallamai várják a Felsővárosi Közösségi Házban december 20-án rendezendő táncos est résztvevőit. A szépkorúaknak szervezett eseményre minden táncoslábút várnak a szervezők!
2025.12.17.
Egy új, fehérvári Ikarus busz került a Közlekedési Múzeum tulajdonába
Próbarendszámmal a székesfehérvári Ikarusz gyár előtt.
Az Ikarus 200-as családot követő 300-as széria tervezését már az 1970-es években megkezdték, ekkor vált szét a városi és a távolsági buszok típuscsaládjainak gyártása.
A városi, 400-as buszok továbbra is a fővárosban készültek, a távolsági járművek már a székesfehérvári gyártósorról futottak le.
Elvárás volt a távolsági buszokkal szemben a nagyobb sebesség mellett is fenntartható biztonság, emiatt kaptak ezek a kocsik a 200-as típuscsaládénál magasabb padlózatot. A legmodernebb felszereltséggel rendelkező járművekben televízió, légkondicionáló berendezés, illemhely is helyet kapott, továbbá a poggyász kényelmes elhelyezéséhez megnövelt rakodóterű csomagtartóra is szükség volt. Egyes járműveken a sofőr számára külön kialakított hálófülke biztosította a pihenés lehetőségét. A kényelmi funkciók beépítése miatt a típus meglehetősen drága volt, így az Ikarus 300-as típuscsaládból jóval kevesebb készült, mint a világpiacon kelendőbb Ikarus 200-asokból.
Az Ikarus 300-asok önhordó kivitelei nagyobb részben a székesfehérvári gyárban készültek, ezek formatervét Őrsi Ferenc alkotta.
Ezzel párhuzamosan azonban a mátyásföldi Ikarus Egyedi Gyáregységben Torma Lajos vezetésével 1984-ben indult a 300-as autóbusz-karosszériák fejlesztése Scania és Volvo alvázon a svéd piacra, majd magyar alvázon a belföldi piacra is.
Az Ikarus 396.27-est kifejezetten a magyar piac számára fejlesztették 1990-ben és egy évvel később mutatták be a közönségnek a Budapesti Nemzetközi Vásáron (BNV). A Csepel 856.18 alvázra épített, Cummins LTA 10-B290 motoros Ikarus 396.27 jelű változat hamar népszerű lett, közülük néhányat Oroszországba, az egykori Csehszlovákiába, Bulgáriába és Ukrajnába exportáltak. Belföldön több Volán társaság mellett a BKV, az IBUSZ, a VPOP és a Ferencvárosi Torna Club is szerzett be Ikarus 396.27-est.
A Múzeum gyűjteményébe most bekerült jármű az Eurolines kötelékében, nemzetközi távolsági autóbuszként mintegy tíz évig járta Európa útjait. A 2000-es évek elején kivonták a forgalomból, mert az egykor korszerű jármű már nem felelt meg a Tempo 100-as szigorú előírásainak, amelyek alapján a buszok nemzetközi forgalomban közlekedhetnek. Ettől kezdve Magyarországon szolgált távolsági autóbuszként, és az E95-ös az és E98-as mellett az egyik leginkább meghatározó járművé vált a belföldi távolsági forgalomban.