-
Sámánok útján
Május 23-án, csütörtökön Korbely Attila – Syrada Ngamtusu’o az archaikus sámánságról tart előadást. Az érdeklődők megismerhetik a Ngamtusu’o sámánklán életét, világnézetét, tevékenységét és szertartáseszközeit.
2024.05.21. -
Szimbólunok a népdalokban
Május 21-én, kedden 17.30 órától Dr. Juhász Katalin néprajzkutató, népdalénekes tart előadást a Szent István Hitoktatási és Művelődési Házban. A rendezvény ingyenes, a szervezők mindenkit szeretettel várnak!
2024.05.21. -
Tesla musical az Arénában
Grandiózus látványvilággal és varázslatos zenével várják a nézőket május 24-én, pénteken az Alba Arénában. Székesfehérvár új multifunkcionális csarnoka kulturális rendezvény kategóriában a Nikola Tesla – Végtelen energia című musicalshow-val debütál.Jegyek ITT kaphatók az előadásra!
2024.05.21. -
Június 15-én nyit a strand
A Csitáry G. Emil Uszoda strandja 2024. június 15-én, szombat reggel 8 órától nyitja meg a kapuit, és várja a vendégeket minden nap 8 és 19 óra között. Az üzemeltető Városgondnokság ebben az évben nem emeli a belépőjegyek és bérletek árait. A strand egészen 2024. szeptember 1-jén vasárnapig lesz majd nyitva.
2024.05.20.
Egy új, fehérvári Ikarus busz került a Közlekedési Múzeum tulajdonába
Próbarendszámmal a székesfehérvári Ikarusz gyár előtt.
Az Ikarus 200-as családot követő 300-as széria tervezését már az 1970-es években megkezdték, ekkor vált szét a városi és a távolsági buszok típuscsaládjainak gyártása.
A városi, 400-as buszok továbbra is a fővárosban készültek, a távolsági járművek már a székesfehérvári gyártósorról futottak le.
Elvárás volt a távolsági buszokkal szemben a nagyobb sebesség mellett is fenntartható biztonság, emiatt kaptak ezek a kocsik a 200-as típuscsaládénál magasabb padlózatot. A legmodernebb felszereltséggel rendelkező járművekben televízió, légkondicionáló berendezés, illemhely is helyet kapott, továbbá a poggyász kényelmes elhelyezéséhez megnövelt rakodóterű csomagtartóra is szükség volt. Egyes járműveken a sofőr számára külön kialakított hálófülke biztosította a pihenés lehetőségét. A kényelmi funkciók beépítése miatt a típus meglehetősen drága volt, így az Ikarus 300-as típuscsaládból jóval kevesebb készült, mint a világpiacon kelendőbb Ikarus 200-asokból.
Az Ikarus 300-asok önhordó kivitelei nagyobb részben a székesfehérvári gyárban készültek, ezek formatervét Őrsi Ferenc alkotta.
Ezzel párhuzamosan azonban a mátyásföldi Ikarus Egyedi Gyáregységben Torma Lajos vezetésével 1984-ben indult a 300-as autóbusz-karosszériák fejlesztése Scania és Volvo alvázon a svéd piacra, majd magyar alvázon a belföldi piacra is.
Az Ikarus 396.27-est kifejezetten a magyar piac számára fejlesztették 1990-ben és egy évvel később mutatták be a közönségnek a Budapesti Nemzetközi Vásáron (BNV). A Csepel 856.18 alvázra épített, Cummins LTA 10-B290 motoros Ikarus 396.27 jelű változat hamar népszerű lett, közülük néhányat Oroszországba, az egykori Csehszlovákiába, Bulgáriába és Ukrajnába exportáltak. Belföldön több Volán társaság mellett a BKV, az IBUSZ, a VPOP és a Ferencvárosi Torna Club is szerzett be Ikarus 396.27-est.
A Múzeum gyűjteményébe most bekerült jármű az Eurolines kötelékében, nemzetközi távolsági autóbuszként mintegy tíz évig járta Európa útjait. A 2000-es évek elején kivonták a forgalomból, mert az egykor korszerű jármű már nem felelt meg a Tempo 100-as szigorú előírásainak, amelyek alapján a buszok nemzetközi forgalomban közlekedhetnek. Ettől kezdve Magyarországon szolgált távolsági autóbuszként, és az E95-ös az és E98-as mellett az egyik leginkább meghatározó járművé vált a belföldi távolsági forgalomban.