15 éve a fehérvári közterületekért - beszélgetés Bozai István városgondnokkal

A napokban volt 15 esztendeje, hogy városgondnokká választotta Székesfehérvár Közgyűlése Bozai Istvánt. 2008-ban még intézményként működött és alvállalkozókkal üzemeltette a közterületeket a Városgondnokság, ma viszont több mint hárommilliárdos városi vagyonnal és 540 munkavállalóval dolgoznak. Az elmúlt másfél évtized városüzemeltetéséről Bozai Istvánnal beszélgettünk.
2023.11.21. 08:05 |
15 éve a fehérvári közterületekért - beszélgetés Bozai István városgondnokkal

2008-ban nem volt könnyű a városgondnok megválasztása, háromszor is nekifutott a testület, végül egyhangú döntéssel választották meg. Akkor már hosszú ideje a Városi Uszoda igazgatóhelyettese volt, de előtte is a városnál dolgozott…

Gyakorlatilag az önkormányzatnál kezdtem a munkámat, még 1991-ben az uszodában. Ott műszakvezető voltam, majd gazdasági és gazdasági- és műszaki igazgatóhelyettes. Amikor a Közgyűlés 2008-ban megválasztott, akkor mint intézményvezetőt választott meg és utána kezdődött a Városgondnokság átalakítása. Nagy önbizalmat adott akkoriban, hogy ellenszavazat nélkül választott meg a testület, mert az első években nagyon nagy változásokat hajtottunk végre.

Emlékszik, hogy mi volt az igazgatói pályázatában 2008-ban?

Azt gondolom, hogy sikerült megvalósítani az abban leírt célokat, hogy egy rugalmasan, könnyen, jó hatékonysággal dolgozó, megoldó csapat jöhessen létre minél több saját munkavállalóval. A közbeszerzések lassúak és nehézkesek, továbbá nehéz, főleg szolgáltatás terén megfelelő céget találni. Sokkal jobban átláthatóbb és rugalmasabb a saját munkavállalói csapat. 2008-ban mindössze 85-en voltunk és ma 540-en dolgoznak a Városgondnokságon, de volt olyan év is, amikor majd hétszázan dolgoztunk.

Visszatekintve az elmúlt 15 évre mit gondol jó döntésnek bizonyult az átszervezés?

A Városgondnokság, amikor vállalkozássá alakult összesen százmillió forint értékű vagyonelemmel bírt, ma pedig több mint hárommilliárd forint az a műszaki eszközállomány és infrastruktúra, amivel rendben tudjuk tartani a közterületeket.

Gazdasági válságban voltunk 2009-ben és úgy kellett elkezdenie az átalakítást, hogy félmilliárd forinttal kevesebb lett a Városgondnokságnak, akkor mint intézménynek a költségvetése. Ez 2.5 milliárd forint volt. Az alapvető probléma pedig az volt akkor, hogy beszerzéseken nyertes alvállalkozókkal nyírta például a füvet a város önkormányzata. Feketén-fehéren látszott, hogy egy csökkentett költségvetésből nincs nagy mozgástér, annyi fűnyírást tudtunk csak megrendelni, amennyit ki tudtunk fizetni, pedig többre lenne igény. Most belső átcsoportosítással rugalmasabban és hatékonyabban tudjuk az idény jellegű feladatainkat ellátni, esetenként olyanokat is, amik bevételt termelnek.

Sokszor találkozunk a mindennapokban, amikor városi ügyekről szeretnénk tájékoztatni a város lakosságát és azt figyeltem meg, hogy évek óta egy viszonylag állandó csapattal dolgoznak mind a közterületeken, a műhelyekben, létesítményekben és az irodákban is…

Nagyon büszke vagyok arra, hogy egy nagyon jó csapat dolgozik a Városgondnokságon. Tavaly bevezettük mi is a hűségjutalmat és a dolgozóink háromnegyede megkaphatta ezt. Ez azt jelenti, hogy több mint háromszáz ember, több mint öt éve nálunk dolgozik. A vezetőkkel pedig vagy a megalakulástól együtt dolgozunk, vagy pedig a cégen belül találtuk meg azokat a szakembereket, akik a divízióinkat vezetik. Nagyon speciális szakterületen dolgozunk, nincs más hasonló tevékenység, ahol ebben gyakorlatot lehet szerezni, éppen ezért hiszek abban, hogy úgy tudok jó vezetőket találni, ha a cégen belül valaki gyakorlatot szerez, ambiciózus és ismeri a szolgáltatásaink működését. Aki eljön hozzánk dolgozni, az a stabilitást és a cégen belüli előrelépést választja. Beszéltünk az előbb arról, hogy több mint hárommilliárdos az eszköz- és infrastruktúra állománya a Városgondnokságnak, de legalább ilyen fontos, ha nem fontosabb annak a több mint ötszáz szakembernek a munkája, akikkel Székesfehérvárt – véleményem szerint – nagyon magas szinten tudjuk üzemeltetni. Ennek visszaigazolása volt a nemrégiben elnyert Entente Florale 2022. arany minősítése.

Azt gondolom, hogy a városba látogat elismerően nyilatkozik a közterületeink állapotáról. Jó érzés látni a felújított parkokat városszerte és a különböző szabadidős létesítményeket, amivel sikerült szebbé tennünk Fehérvárt.

Visszatérve egy kicsit még a városgondnokká választására. Nemrégiben ment nyugdíjba Zákányi Tamás városüzemeltetési igazgató és akkoriban ő is pályázott a városgondnoki pozícióra, nagyon jó kollégák voltak. Hogyan élték ezt meg?

Korábban is dolgoztunk együtt és addig nem adtam be a pályázatomat, amíg ezt nem beszéltem meg Tamással. Akkor egymás tenyerébe csaptunk és egészen mostanáig nagyon jó, mondhatnám baráti viszonyban vagyunk. Ehhez tartozik még, hogy nagyon szeretek együtt dolgozni a mindennapokban a különböző területek vezetőivel minden téren.

Más szemmel jár a városban, mint amikor az uszoda igazgató-helyettese volt?

Úgy érzem, hogy egészen más városgondnoknak lenni, mint a Székesfehérvár Városgondnoksági Kft ügyevezető igazgatójának. Ez egy életforma, hiszen annyira egyévált az elmúlt években az ember ezzel a beosztással, hogy az hagyján, hogy Fehérváron úgy járok, hogy a szemem mindig a közterületeket vizslatja, de más városokban is így közlekedem. Jó érzés nézni a fejlesztéseinket és a szép parkjainkat, de a figyelmem általában arra összpontosul, hogy hol nem ég a lámpa, vagy hol van bármilyen probléma a közterületeken. Ha például biciklivel járok, akkor jönnek ki igazán az útburkolati hibák és a problémák, amik mellett nem tudok elmenni.

Nagyon sok fehérvári jár a városban hasonló szemlélettel és látni a különböző csoportokban a Facebookon, hogy gyakran csak lefotózza valaki a problémát posztolja és ezzel „meg is oldotta annak jelzését”, de a Városgondnokságnak van hibabejelentő felülete a honlapján és a Székesfehérvár applikációban is. Kik és hogyan foglalkoznak a hibabejelentésekkel?

A beérkezett hibaüzenetekkel egy külön kis csapat foglalkozik egy ideje. Magam is Facebookozom és egy ideig nagyon bosszantott és rosszul esett egy-egy olyan poszt, ami közterületi hibával foglalkozik és nem érkezett róla hibabejelentés, csak egy kósza, felháborodást jelző poszt. Egyébként pár kattintás és a hibabejelentőinken keresztül azonnal elindul az adott probléma megoldása. Meg kellett értenem, hogy általában senkit nem érdekel különösebben, ha lenyírtuk szépen a füvet, viszont ha valahol van egy gazos terület, az annál inkább. Ezt elfogadtam, és úgy gondolom ennek elébe kell menni, éppen ezért a kollégáinkkal a munkánk mellett létrehoztunk egy kis csoportot és egymásnak küldözgetjük, ha valami olyan problémát látunk, amit csak a közösségi médiába posztoltak. Azt gondolom, így is gyorsítjuk a reagálásunkat egy-egy problémával kapcsolatban. Ennél azonban sokkal gyorsabb a Székesfehérvár applikációban vagy a Városgondnokság honlapján a hibabejelentőnket használni. Az itt beérkezett jelzéseknek van pontos helymeghatározása és azokat a kollégáink azonnal továbbítják a megfelelő szakember csapatnak. Ennek ellenére látjuk, hogy sokan inkább a Facebookon a különböző városi csoportokba teszik ki. Ezzel megpróbálunk együtt élni és megfelelni azoknak a fehérváriaknak is, akik a Facebook-on szeretnének hibát bejelenteni. Éppen ezért a Városgondnokság is tagja több ilyen csoportnak, hogy ezen a módon is értesülhessünk egy-egy közterületi problémáról és mielőbb reagálhassunk rá.

Van több 24 órában dolgozó csoportunk: a karbantartó csoportunk és az útügyeletünk is non-stop dolgozik, de van ügyeleti rendszerünk viharos idő esetére és rendkívüli csapadék esetére is télen pedig folyamatos az útügyelet munkája. Az elmúlt 15 évben nagyon sok tapasztalatunk volt viharokkal, extrém csapadékkal és szárazsággal így kialakítottunk olyan intézkedési terveket, amikkel a legtöbb problémára azonnal tudunk reagálni.

Az elmúlt években megszokhattuk, hogy a közterületeken városgondnokságos munkaruhában, felcímkézett eszközökkel dolgoznak. Ez egyfajta tudatos „brand” építés is?

Ezáltal azt érezhetjük és láthatjuk, hogy a városi közterületek gondozására megvannak azok az emberek, eszközök, amikkel ezt a munkát végezzük. Nem láthatatlan vállalkozókhoz vándorol a város önkormányzatától kapott nem kevés támogatás és szeretnénk, ha látná is mindenki, hogy nap, mint nap kint vagyunk a közterületeken és dolgozunk. Mondom is mindig a munkatársaimnak, hogy olyan eszközökkel és munkaruhában dolgoznak, amik felismerhetőek és rendszeresen érkeznek visszajelzések, bejelentések a munkavégzésünkkel kapcsolatban.

Mi lesz Ön szerint az elkövetkezendő 15 év legnagyobb kihívása a városüzemeltetésben?

A cég szempontjából egyértelműen úgy látom, hogy a megfelelő munkaerő megtalálása. Mindannyian öregszünk és vannak olyan nagyon jó szakembereink, akik hamarosan nyugdíjba mennek. Szerencsére jóval kevesebb most az elvándorlás, mint 2-3 éve, de egyre több feladatunk is van. Nézzük csak a felújított parkjainkat: a Palotavárosban a nemrég megépült szabadidőpark területén korábban gyakorlatilag semmi dolgunk nem volt, most ott van egy mosdóhelyiség, hatalmas sétányok, elültetett erdők, aminek a fenntartásához rengeteg ember kell. Vagy például a nagyon szépen megújult Aranybulla környéke: eddig évente néhányszor lenyírtuk a gazt, most pedig egy magas színvonalon beültetett kertet kell gondozni. Ezek miatt komoly többlet erőforrásra van szükségünk és hiába vesszük meg a legmodernebb gépeket, azokhoz is szakemberek kellenek. A másik nagy feladat pedig a város rohamos fejlődésével együtt fejlődni úgy, hogy a megújult közterületeket magas minőségben tudjuk fenntartani. A Városgondnokság jelenlegi szakemberállománya nagyon jó és nagyon büszke vagyok az egész állományra, de jövő év januárjában egy nagyon intenzív toborzási kampányt indítunk elsősorban a zöldterület gondozási csapat bővítésére.