-
Madárkert avató a Gyöngyvirág Óvodában
Énekszóval, verssel és egy rajzpályázat díjátadójával ünnepélyes keretek között avatták fel a Gyöngyvirág Óvoda Madárkertjét. Az Örökös Zöld Óvoda és Madárbarát Óvoda címmel rendelkező intézmény egy sikeres pályázatnak köszönhetően két udvaron valósíthatott meg interaktív játszóteret. Az E-ON Hungária Csoport által tavaly először meghirdetett A Föld bajnokai pályázaton közel 1,9 millió forintot nyert a fehérvári intézmény a Madárkert megvalósítására.
2024.05.10. -
Megnyílt a fecskehotel
Elkészült Székesfehérvár első fecskehotelje a Tóparti Gimnázium felújításához kapcsolódóan. Az épületen lévő fecskefészkeket a felújítás miatt hatósági engedéllyel el kellett távolítani, ezek pótlásaként nyílt most meg egy különleges „hotel” a Csónakázó-tó partján, ahol nagy számban élnek a fecske kolóniák. A helyszín ideális számukra, hiszen a közvetlen közelben van a táplálék és a sarazó terület is.
2024.05.10. -
Kutyaséta a HEROSZ Állatotthonban
Ismét szervez csoportos kutyasétát a HEROSZ Fehérvári Állatotthona. Az állatbarátok május 11-én, szombaton kapcsolódhatnak be a közösségi programba, a gyülekező 10.50 órakor lesz a Takarodó úti bejáratnál.
2024.05.10. -
Programok a KEMPP-ben
Izgalmas programokkal várják az érdeklődőket a május 11-i Emlékhelyek Napján a Katonai Emlékpark Pákozd – Nemzeti Emlékhelyen. Katonazene-történeti kiállítás, zenetörténeti beszélgetés, családi vetélkedő, szabadtéri tárlatvezetések és hagyományőrző bemutatók is szerepelnek az egész napos programban.
2024.05.10.
Római hajót kezdtek építeni Gorsiumban - jövő januárra készül el
Délutánra már látható volt a tölgyfa gerincre ráépített építő-szerelő borda, ami szépen megadja a hajó geometriáját, erre helyezik majd később a palánkokat. A munkálatok idején a Múzeum előre meghirdetett időpontokban a nagyközönségnek is megmutatja majd az építési folyamat alakulását.
Nem mindennapi építkezés kezdődött el a Gorsium Régészeti Parkban: a Szabad-Tér Egyesület önkéntesei elkezdték annak a római korabeli hajónak az építését, amely a Szent István Király Múzeum jövő évi kiállításához kapcsolódó olyan látványosság lesz, amire fel is lehet majd mászni, kipróbálni az evezőket, vagy fotózkodni. Az építési munkálatok a bejárathoz közel folynak egy sátor alatt: a helyszín nem véletlen, hiszen néhány méterre található Gorsium 2-3. századi kikötője, aminek a mesterséges öblét a rómaiak hozták létre.
Kovács Loránd Olivér, a park vezetője elmondta, hogy a hajóreplika a római kornak megfelelő technológiával készül, és vízre is lehet tenni, ami ennek a projektnek majd egy későbbi eleme lehet, az egykori római kikötő megnyitásával. A Sárvíz jelenleg pataknyi szélességű, viszont az ókorban egy a Dunához hasonlítható folyam volt, hajók közlekedtek rajta, nagyon aktív vízi élet zajlott – ezért működött Gorsiumban kikötő, sőt, volt például Szabadbattyánban is.
Az épülő 9,1 méter hosszú, 1,75 méter széles, körülbelül másfél tonnás hajó egy folyami őrnaszád, aminek az eredetije a németországbeli Mainz mellől származik, a Rajnának egy azóta lefűződött oldalágából.
Az ottani római kikötőben egy viharban süllyedtek el a hajók, amelyek az azóta szárazföldi területen egy építkezés során kerültek elő, később pedig a helyi ókori hajómúzeumban találtak végső helyet. A szerencsére jól azonosítható szerkezet alapján, folyamatos egyeztetések mellett készült a gorsiumbeli római hajó tervrajza.
Legelőször a horgony lett kész a kovácsműhelyben – tulajdonképpen csak ezt kell körbeépíteni a hajóval, fogalmazott Major Tamás ötletgazda. A lelkes kezdeményezés egy vízitúrázó csapat egyik örömevezésén merült fel először 2016-ban, amikor Gorsiumban kikötve jött a gondolat: római hajót kell építeni!
Az első építési nap délutánján már látható a hajó tölgyfából készült gerince. Erre épül rá az építő-szerelő borda, ami megadja a hajó geometriáját, erre a nem végleges szerkezeti elemre helyezik majd a palánkokat, a hajó bordája pedig utólag kerül majd bele. Az orr- és a fardísz kialakítása fontos fordulópont lesz az építésben, hiszen ezzel már teljesen látható lesz a hajó szerkezete, ami a palánkolással záródik majd. Várhatóan ősszel ér el ide a projekt, amin összesen 15-en dolgoznak: a helyszínen folyó munkák önkéntesei mellett a háttérben kovácsmester, ötvös, gépész szakember is közreműködik. Ezidáig a Leier, a Szervizcentrum Fehérvár, a Mogavill és a Qilaq Solutions segítettek az építkezés elindításában, az egyesület örömmel fogadja további támogatók jelentkezését.
Az építést 2021. január 15-ig fejezik be a tervek szerint, közben időről időre a látogatók is bemehetnek majd a sátorba megnézni a munka folyamatát, előrehaladását, előre meghirdetett időpontokban.