-
Fehérvár épületei
Közel száz alkotás érkezett be a WERT Értékmentők Egyesület által első alkalommal meghirdetett amatőr fotópályázatra. A Fehérvár épületei témakörben született képeket amatőr és profi fotósok készítették, majd a négytagú zsűri döntését követően a legjobb 30 pályaműből nyílt meg szerdán délután a Vörösmarty Színházban a kiállítás.
2024.05.15. -
Kortárs Fesztivál 2024.
Zene, tánc és irodalom, kiállítások, workshopok, és persze a Jam-Bory-Vár színes programja – változatos, tartalmas programkínálat várja a 23. Kortárs Művészeti Fesztivál (KMF) vendégeit május 17. és 19. között a Csónakázó-tó partján és a belvárosban, a Bartók Béla téren, egy héttel később pedig a Bory-várban.
2024.05.15. -
Nyitott műtermek
Nyitott műtermek program indult a Felsővárosi Alkotóházban. A kezdeményezés keretében az érdeklődők megtekinthetik a Székesfehérvári Művészek Társaságának 4 művészének alkotófolyamatait.
2024.05.15. -
A bűn nyomában
Újabb érdekes előadásnak adott otthont az Európa Klub. Magony Imre a kiegyezés kori Székesfehérvár bűnügyi krónikáját tárta az olvasók elé.
2024.05.15.
Október 14-én mutatja be Carmen című estjét a Fehérvári Balettszínház
Alexander Ekman 2006 nyarán, a barcelonai IT Dansa közreműködésével alkotta meg a Szeszély című, humorral telített darabot emberekről, akik szakadatlan küzdenek a beilleszkedéssel, és folyton racionálisan igyekeznek viselkedni.
Hogyan próbáljuk fenntartani ép elménk látszatát még akkor is, mikor legbelül az őrület kerülget bennünket? A mű egésze való életből vett, változatos szituációkat mutat be. Egerházi Attila a próbákat nézve döbbent rá, hogy egy különös musicalt sikerült alkotni, mely sötét és szomorú. Valójában nem eldönthető, hogy nevetni kellene-e, vagy sem. Humoros, de nem igazán vicces. Szomorkás, mégsem annyira szomorú. Élvezetes, ám mégsem annyira kellemes.
Az Aritmia balettet a COVID-19 vírus által okozott világjárvány kapcsán, annak társadalomra gyakorolt hatásainak, valamint a karantén időszaknak dedikálva alkotta meg Egerházi Attila.
A megszokott életritmusunk megtört, megváltozott, ha úgy tetszik bizonyos értelemben véve aritmikussá vált. Az aritmia – ami orvosi kifejezéssel élve szívritmus zavart jelent – metafora. Életünket harmónia és diszharmónia, ritmus és aritmia (azaz a normálisnak, megszokottnak tekintett ritmus megváltozása, megtörése) jellemzi. Az élet ritmusa olykor egyenletes, máskor pedig egyenetlenné válik. Vonatkozik ez az egyénre, párkapcsolatra, vagy akár több ember kapcsolatára, de vonatkozhat egy társadalomra is. Mind emellett képzőművészeti értelemben véve is létezik ritmus és aritmia. Az emberi test sem szimmetrikus. Az „aritmia” tetten érhető többek között Pablo Picasso munkásságában is. A balettet négy táncművész egy viszonylag szűk térben táncolja.
A Carmen táncdráma az alapvető emberi érzelmeket veszi górcső alá: szerelem, szerelemféltés, féltékenység, vágy, csábítás, valamint a férfi és nő között létrejövő dominancia.
Nem Carmen és Don José örök érvényű történetét illusztrálja, hanem Bizet operájából, Rodion Shchedrin által írt, táncszvitté komponált zeneművet láttatva, a zene, a tánc és a szcenográfia (színpadkép, jelmez, díszlet és világítás) egységbe öntése révén valami újat hoz létre. Egerházi Attila úgy alkotta meg a darabot, hogy az egyben legyen átélhető, érezhető és érthető történet. Lényeges és általa fontosnak tartott dramaturgiai eszköz a humor, az irónia és a szarkazmus, amely érezhetően végigvonul a baletten.