Fehérvár, az autós város - új parkolók városszerte

Tavaly majdnem ötvenezer autó volt Fehérváron, míg 2002-ben csak harminchatezer. A gépkocsiállomány ugrásszerű növekedése miatt a fehérvári parkolás kérdése, különösen a belvárosban és a lakótelepeken egyre égetőbb probléma, amire nem is olyan egyszerű megoldást találni.
2018.04.27. 07:25 |
Fehérvár, az autós város - új parkolók városszerte

A Városgondnokság 2018-2019-es útfelújítási programja megannyi parkoló építését és felújítását tartalmazza, melyek közül több el is készült mostanra.

Az elmúlt több mint egy évtizedben folyamatosan nő Székesfehérváron a gépjárművek száma (példaként két adat: 2002-ben 36.227, míg 2017-ben már 48.374 volt a gépjárművek száma). Ez egyrészt örömteli, és visszatükrözi azt a statisztikát, hogy a városban országos szinten is jók a jövedelmi viszonyok, és itt a legmagasabb a vásárlóerő. Ehhez jön még az a körülbelül harmincezer ember, aki naponta ingázik Fehérvárra, mert itt dolgozik. Másrészt viszont jelentősen megnehezíti a közlekedést és a parkolást a gépjárművek nagy száma. A legnagyobb gyűjtőutak mindegyike más kapacitásra lett kiépítve, és sajnos a legtöbb esetben nem lehet ezeket még egy-két sávval bővíteni. A legkritikusabb helyek parkolási szempontból a belváros közvetlen közelében és a lakótelepeken vannak.

Az első egy-két óra kedvezményes lesz

Az önkormányzatnál fontos szempont, hogy a parkolóhelyek számának bővítése nem mehet a zöldfelület rovására. Inkább a mobilitást szeretnék erősíteni: aki reggel leparkol és késő délutánig egy helyen marad, az a belvárostól kicsit kijjebb eső parkolókat vegye igénybe – például az iparcikkpiac helyén kialakított, nagy befogadóképességű és ingyenes parkolót – a közelebbieket pedig az ügyintézésre vagy vásárolni érkezők használhassák. Ezt szolgálja az a nyáron már tesztüzemben kipróbálásra kerülő rendszer, hogy az első egy-két óra parkolás díjmentes vagy nagyon kedvező árú lesz a fehérváriak számára. (Ebben az esetben a parkolás alatt a rövid idejű, néhány órás várakozást értik.) A legnagyobb problémát azonban nem ez, hanem a gépjárművek tárolása jelenti: napközben – ami a munkához kapcsolódik – és éjszaka. Ez a probléma már nemcsak a lakótelepekre és a szűk belvárosi környezetre jellemző, hanem a kertvárosokra is.

Új parkolóbővítési program kezdődött

Székesfehérvár önkormányzata még 2017 elején döntött a város parkolóhálózatának fejlesztéséről, melynek révén a belváros peremén a következő három évben mintegy ezer új parkolóhelyet alakítanak ki. Azóta a belvárostól öt-tíz percnyi sétával elérhető több parkoló is kiépült: a Lövölde úton, a Jancsár utcában, a Tolnai utcában, a Jávor Ottó téren szilárd burkolattal kiépített parkolók mintegy kétszázhúsz új helyet biztosítanak, és megnyitottak egy százhúsz férőhelyes, zúzott kővel borított parkolót is. Kicsit távolabb körülbelül százötven új férőhelyet alakítottak ki a fűtőerőmű területén a Víziváros parkolási gondjait enyhítendő.

Több parkolóház is lesz

Terveztek egy hozzávetőlegesen száznyolcvan férőhelyes parkolóházat a Koch László utcába, a Vörösmarty Színház mögé, ami végül nem valósult meg. Az önkormányzat szerint egy parkolóháznak kettős célt kell szolgálnia: egy részének a közelben lévő szolgáltatások gyors elérését kell biztosítania, a másik részének a hosszabb idejű gépjárműtárolást. Ehhez megfelelő kapacitások és jó úthálózat kell. 

Az a lehetőség, hogy közterületeket, közparkokat tegyünk többszintessé, a meglévő közművek teljes körű kiváltásával és a kialakult növényzet teljes átalakításával járna, ami inkább keltené rombolás hatását. Ilyen tervek megvalósításába csak teljes körű társadalmi konszenzussal lehetne belevágni. Emiatt a szakemberek javaslata inkább az, hogy illesszük tömbbelsőkbe a parkolóházakat, ami a kialakult utcasorok, lakó- vagy kereskedelmi-szolgáltatási tömbök képét nem borítja fel, jól illeszkedik az épített környezetbe. 

Ilyen lesz a magánerőből remélhetőleg mielőbb megvalósuló Távírda és Várkörút közötti parkolóház vagy a Palotai út mellett, a zúzott köves parkoló helyén elgondolt parkolóház. Utóbbihoz a tervezők kiválasztására elindult a közbeszerzési eljárás. Ezen gondolkodás mentén vizsgálják a kevésbé kihasznált épületek átalakításának lehetőségét, vagy helyükön új parkolóház építését.

Mindeközben a murvás parkolóban

A plazával szemközti hatalmas terület mintha mindig tele lenne, mégis, aki szemfüles, megtalálja a rést a pajzson. Érdekes tapasztalat, hogy itt például kedden délelőtt csak olyan autóssal találkoztunk, aki vidékről jött be Fehérvárra: „Nem vagyok fehérvári, de gyakran jövök a városba, és elég nehézkes itt a parkolás. Leginkább a murvás parkolót használom, mert bár ez is elég zsúfolt, mindig találok helyet. Egy rendezett parkolóház persze jobb megoldás lenne, még akkor is, ha fizetni kell érte.” – mondja Lengyel István, aki ha maga dönthetne a parkolási díjról, körülbelül százötven forintot szánna rá óránként. 

A belváros környékén két parkolási zóna a jellemző: az egyik óránkénti díja százkilencven forint, a történelmi belvároshoz legközelebb eső parkolókért azonban háromszáznegyvenöt forintot is elkérnek óránként. Érdemes azonban befizetni, mert gyakran ellenőriznek, és a bírság meghaladja a négyezer forintot. Van, aki nem tartja soknak a két-háromszáz forintos díjat, mégis törekszik az ingyenesen elérhető parkolók használatára. Aki a murvás parkolóban nem talál helyet, általában a szemközti nagyáruháznál próbálkozik. 

Így vannak ezzel Kulcsárék ék is, akik piaci napokon, szerdán és szombaton autóznak be a városba: „Idősek vagyunk, muszáj a piachoz legközelebbi parkolóhelyet megtalálnunk, mert már nem tudunk sokat cipekedni. Így ha csak fizetős helyen tudunk megállni, azt sem bánjuk.” – magyarázza Kulcsár Jánosné. 

fotó: Kiss László

Gelencsér Benjamin sem a városban lakik, de ha bejön, mindig a murvásban áll meg: "A fizetős parkolókat azért nem szeretem, mert mindig olyan messze vannak a parkolóórák. Ha siet az ember, nem szeretne még pluszban gyalogolni, hogy bedobja a pénzt.” 

Persze ma már nem feltétlenül kell apróért kotorásznunk és parkolóórát vadásznunk: a fehérvári parkolási díjat is egyszerűen fizethetjük mobiltelefonnal. A parkolókat üzemeltető Városgondnokság is kínál elektronikus fizetési lehetőséget.

Mi lesz, ha megszűnik?

Az Árpád Fürdő mögötti parkoló magánkézben van, és negyvenöt-ötven autó fér el benne. Mégis nélkülözhetetlennek tűnik, hiszen az eredetileg a fürdő vendégeinek kialakított helyet azok is használhatják, akiknek más célpontjuk van a belvárosban. Ráadásul valamivel olcsóbb, mint a környéken lévő fizetős övezetek. 

„Amikor jövök, beállok, az úrnak kifizetem, vigyáznak az autómra, ennél több nem is kell!” – mondja Bőhm Károly, aki évek óta rendszeresen itt parkol. Szerinte ez még mindig jobban megéri, mint éves parkolóbérletet váltani százötvenezer forintért. Emellett Károlynak egyéb érve is van a magánparkoló mellett: „Ahhoz, hogy egy parkolóórát el tudjak olvasni, a másik szemüvegemet kell használnom, ami nincs mindig nálam. Ha a rossz szemem miatt elszúrom a fizetést, megbüntetnek.” A fehérvári férfi szerint egy parkolóháznak a Skála mellett lenne a helye, illetve szükség lenne egy másikra is a Palotavárosban. Az Árpád Fürdő mögötti magánparkolónak nagy a forgalma, gyakran cserélődnek az autók, ráadásul sok visszatérő parkoló is van. Hamarosan társasház épül a helyére.

A cél a belváros tehermentesítése

Székesfehérvár Városgondnoksága jelenleg ötezer-ötszáz fizető parkolóhelyet üzemeltet – mondta Márkus Tibor parkolási csoportvezető. Kiemelte, hogy a parkolási rendelet célja nem a bevételszerzés, hanem a belváros tehermentesítése, a parkolni szándékozók részére megfelelő parkolóhelyek biztosítása és a városközpont elérhetőségének javítása: „Az utóbbi években ugrásszerűen megnőtt az autók száma a városban, jóval többen keresnek parkolóhelyet, mint ahány közterületi várakozóhely áll a rendelkezésükre. Ha mindenhol ingyen lehetne parkolni, képtelenség lenne parkolóhelyet találni a belváros környékén.”

Új parkolók városszerte

A Városgondnokság 2018-2019-es útfelújítási programja megannyi parkoló építését és felújítását tartalmazza, melyek közül több el is készült mostanra. Készen van már a Rádió utca 8. előtt a tizennyolc állásos új parkoló, a Kálvin János téren, a MÁV-pálya mellett egy tizenkilenc állásos új parkoló. Múlt héten volt a műszaki átadása a Rác utca 11-nél egy szintén tizennyolc állásos új térköves parkolónak, a Hübner András utca és a Kodolányi János utca kereszteződésénél tizennégy darab parkolóhelynek, és elkészült a Kelemen Béla utca 7-tel szemben egy nyolcállásos parkoló is. A Kelemen Béla utca 1-3-5. előtt pedig a régi köves parkolók burkolása történt meg a járda felújításával együtt. Jelenleg folyik a kivitelezése az Alba Regia Sportcsarnok és a Salétrom utca közötti új, harminc férőhelyes parkolónak.

A József Attila utcában a meglévő parkolók felújítása várhatóan nyáron kezdődik, ahogy a III. Béla király téren is, ahol a teljes úthálózat felújításával együtt történik meg a kivitelezése egy húszállásos parkolónak a jelenlegi murvás területen. A Széchenyi utca 33-51. közötti járdafelújítás keretében is lesznek parkolókialakítások.

Az idei év egyik legnagyobb parkolóépítése a Vízivárosban kezdődik a fűtőerőmű területén, ahol a tervezők feladata az volt, hogy minél több fát lehessen ültetni a parkolók között. Több mint százötven, térköves és zöldsávval, fákkal kialakítandó parkolót terveztek közvilágítással a jelenlegi ipari területen, aminek várhatóan nyár elején kezdik az építését.

A cikk a Fehérvár Magazin összeállítása

Városfejlesztés

  1. 64 új kórterem a kórházban

    Székesfehérváron zajlik az ország egyik legjelentősebb egészségügyi beruházása. A 112 ágyas, 64 kórtermes új kórházi épület a belgyógyászaton kívül a tüdőgyógyászati osztálynak ad majd otthont, de itt kezelik majd a rákos és fertőzéses megbetegedéssel küzdő betegeket is. Az új kórházi épület, a teljes berendezéssel együtt nyáron állhat a fehérvári egészségügy szolgálatába.

    2024.04.23.
  2. Fejlesztések Csalán

    A Depónia Nonprofit Kft. csalai központjában két fontos beruházás is elkészült: egy megújult, 21. századi lakossági fogadóteret alakítottak ki, valamint a hulladékkezelő központ belső útját is felújították. A fejlesztésekrő tartott tájékoztatón elhangzott, hogy már nem csak érkezik, hanem távozik is a hulladék Csaláról, ami más helyeken kerül újrahasznosításra.

    2024.04.22.
  3. Turbósítás, kétsávosítás

    A város saját költségén indította el az Új Csóri úti körforgalom nagyobb áteresztő képességének érdekében egy engedélyes terv elkészítését. A körforgalom kapacitásbővítésével kapcsolatos engedélyezési tervdokumentáció a Magyar Közút Nonprofit Zrt-vel egyeztetve készült a sok közlekedési problémát okozó csomópont fejlesztéséről, melynek döntéselőkészítő anyagának kivonatát az alábbiakban olvashatják.

    2024.04.21.
  4. Győzelem az új arénában

    A jövő vasárnap kezdődő divízió I/A-világbajnokság előtt álló magyar férfi jégkorong-válogatott 2-1-re legyőzte az elitben szereplő norvég csapatot a székesfehérvári Alba Aréna avató mérkőzésén pénteken. Több ok miatt is nagyon különleges az új épület. Egyrészt mert Fehérvár összes szeretett sportágának helyet tud biztosítani, de koncerteknek, vásároknak, konferenciáknak és egyéb kulturális rendezvényeknek is otthont adhat.Magyarország - Norvégia 2-1 (1-0, 1-1, 0-0)

    2024.04.19.