Elkezdődött az észak-balatoni vasútvonal villamosítása

Megkezdődtek a munkálatok az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakaszán, ezzel párhuzamosan pedig hamarosan négy település – Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs – állomásának korszerűsítése is elindul. Az 55 kilométer hosszú pályaszakaszon 2021 áprilisában indulhatnak el az első villanyvonatok.
2019.11.11. 08:10 |
Elkezdődött az észak-balatoni vasútvonal villamosítása

A Szabadbattyán – Balatonfüred közötti 55 kilométeres vonalszakasz villamosítását célzó projekt keretében kezdődött meg az 50 Hz-es 2×25 kV-os váltakozó áramú villamos felsővezetéki hálózat kiépítése. A villamosítással összefüggően Szabadbattyánban a meglévő villamos alállomást is kibővítik, a pályarekonstrukciós munkálatoknak köszönhetően pedig az eddigi sebességkorlátozások is megszűnnek a vonalon.

A villamosítási és pályafelújítási munkákkal párhuzamosan átépítik és akadálymentesítik Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomásokat. Alsóörsön a meglévő, de használaton kívüli vágányokat megszüntetik, továbbá a felsővezetéki hálózat üzemeltetéséhez szükséges telephelyet és új járműtároló épületet létesítenek a karbantartó járművek részére.

Az állomásokon az új vágányhálózat és a szükséges kitérőcserék mellett – az utaskiszolgálás színvonalának növelése érdekében – korszerűsítik a térvilágítást, 55 centiméteres magasperonokat és 7 darab esőbeállót építenek. Előkészítenek olyan, a későbbi fejlesztésekhez szükséges csatlakozási pontokat is, amelyek lehetővé teszik a korszerű jegykiadó automaták és a vizuális utastájékoztatás kiépítését, így azokat a peron bontása nélkül lehet majd a jövőben telepíteni. A közlekedés biztonságának növelése érdekében 5 állomáson átalakítják a biztosító berendezéseket, valamint a több szintbeni keresztezést biztosító útátjárót és gyalogos átjárót is átépítik.

„Egy több mint 110 éves vonalszakaszról van szó, amelyen nagyjából 50 éve hajtottak végre utoljára jelentősebb korszerűsítést, noha a nyári hónapokban komoly forgalomnak van kitéve. A villamosítás – a menetidő és a környezetterhelés csökkenésén túl – erre is hosszú távú megoldást nyújt” – mondta Lóczi Gábor, a Vasútvill Kft. projektvezetője.

Az észak-balatoni vasútvonal nyári szezonális kihasználtságát a beruházás ütemezésnél is figyelembe vették, ezért kezdődött meg a kivitelezés csak szeptember folyamán. A munkálatok 2021. május közepéig több ütemben fognak megvalósulni. Ezen időszakok alatt részleges éjszakai vágányzárakra és teljes vonatkizárásokra is számítaniuk kell az utasoknak, az utasforgalom lebonyolítását ilyenkor vonatpótló autóbuszok biztosítják majd. Ugyanakkor a 2020. nyári főszezonban a vonatközlekedés korlátozásával járó munkálatokat felfüggesztik, így június közepétől augusztus végéig a vasúti forgalom zavartalan lesz.

A fejlesztés közel 23 milliárd forintból, Európai Uniós pénzeszközök felhasználásával és a Magyar Állam támogatásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program pályázati keretein valósul meg, a megrendelő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. közreműködésével. A munkát a NIF Zrt. által kiírt közbeszerzési pályázat eredményeként a Vasútvill Kft. és az R-Kord Kft. által létrehozott ÉB 2018 Konzorcium végezheti el.

Magyarország

  1. Élmény a boldog életért

    A Gazdaságstratégiai feladatokban való szakmai közreműködésért és a Tanítsunk Magyarországért program koordinációjának ellátásáért felelős kormánybiztos György László pénteken Székesfehérváron, az Alba Innovárban találkozott a Salgótarjáni Általános Iskola Petőfi Sándor Tagiskola tizenkét felső tagozatos diákjával, akik mentorok és tanárok kíséretében vettek részt pályaorientációs élményprogramon.

    2024.05.10.
  2. Segítsünk, hogy segíthessenek!

    Az év eddigi legnagyobb tartósélelmiszer-gyűjtését rendezi a Magyar Élelmiszerbank Egyesület és hozzá csatlakozva több fehérvári civil szervezet, illetve intézmény – köztük a Kríziskezelő Központ. A felajánlásokat május 10-én, pénteken és 11-én, szombaton négy helyszínen várják Székesfehérváron.

    2024.05.09.
  3. Több vonat a Balatonhoz

    Már az iskolai szünidő kezdete előtt egy hónappal, május 13-tól sűríti a Balatonhoz induló vonatforgalmat és növeli a kerékpárszállítási kapacitásokat a MÁV-Start. A június 21-ig tartó előszezonban már elindulnak a déli parton a kétóránként közlekedő Déli-Parti InterRégió vonatok a Déli pályaudvar és Fonyód, illetve Balatonszentgyörgy között.

    2024.05.09.
  4. Történelemből érettségiznek

    Középszinten három órán át, emelt szinten pedig négy órán keresztül írják a diákok a történelem érettségit szerdán. A középszintű töriérettségi első részében a rövid feladatok többek között a kereszténység elterjedésével, a barokk stílussal és az ipari forradalommal foglalkoznak,  az esszé témái között az angol alkotmányos monarchia és a második világháború kirobbanása is szerepel.

    2024.05.08.