1065 éve, 955. augusztus 10-én zajlott le az augsburgi csata

Amikor Kézai Simon mester szeretett királya, a jobb sorsra érdemes IV. (Kun) László (1272–1290) tájékoztatásául megírta Gesta Hungarorumát, tanulságos gondolatokat vetett fel. A külországokat megjárt udvari pap név szerint Paulus Orosiust marasztalja el a magyarokkal szembeni erős elfogultság miatt.
2020.08.10. 18:02 |
1065 éve, 955. augusztus 10-én zajlott le az augsburgi csata

„Ugyancsak ő abban a vonatkozásban is meglehetősen eltért az igazságtól, hogy a magyaroknak csupán balszerencsés kimenetelű csatáiról emlékezett meg, a szerencsés kimenetelűeket pedig hallgatással mellőzte, ami nyilvánvaló bizonyságát adja gyűlöletének. Én, mert az igazságot akarom követni, a szerencsétlen csatákat éppúgy beillesztem elbeszélésembe, mint a szerencséseket.” Ma már tudni lehet, hogy nem Orosiuson kellett volna elvernie a port, de a tárgyilagosságra való törekvés eme korai megfogalmazása tanulságként állhatna a jelenkori magyarság előtt.

Éppen az 1065 éve, 955. augusztus 10-én Augsburg városa alatt elszenvedett vereség utóélete példázza azt, hogy egyesek addig küzdenek a nemzeti múlt dicsőséghajhászásának szélsősége ellen, amíg át nem esnek a ló túloldalára, a nemzeti önmarcangolás szélsőségéhez: ez a kudarc meglepően népszerű a köztudatban; mintha egy világraszóló győzelem lenne, annyit szokás hivatkozni rá. A csatavesztés tényével persze szembe kell nézni, hiszen a múlt része. Ám ha egy folyamat –a Magyar Nagyfejedelemség hadjáratainak sora – balvégzetű eseménye elhomályosítja magát a teljes folyamatot, akkor abból nem kerekedik tárgyilagos történelemszemlélet. Érdemes az összefüggéseket legalább utalás szintjén felidézni.

A Magyar Nagyfejedelemség sok esetben államérdekű hadjáratai (közkeletű, ám téves elnevezéssel a „kalandozások”) révén fejezte ki politikai akaratát. Az első (862) és az utolsó (970) dokumentált katonai esemény ideje tehát bő évszázadot tett ki.

E korból mintegy félszáz helyhez, időhöz kötött támadást lehet a mai tudással elkülöníteni: nagyjából 80%-uk vezetett nyugatra, a fennmaradó hányad Délkelet-Európa ellen. Az aránytalanságra két tényező szolgál ésszerű magyarázatként: egyik a földrész nyugati felét jellemző politikai széttöredezettség, másik a bizánciak több évszázad alatt felgyülemlett és folyamatosan élő tapasztalata, amellyel a velük kapcsolatba került steppei népek (hunok, avarok, türkök, magyarok) sajátosságait jobban kiismerték, s ezáltal (váltakozó hatásfokkal) „kezelhetőbbé” tették azokat.

A X. század derekán a nyugat-európai hadszíntéren küzdő magyarokat egyre többször érte vereség. A hatalmát mind nagyobb sikerrel központosító I. Ottó német-római uralkodó (936–973) ellen 953-ban lázadás tört ki, fia, Liudolf és veje, Vörös Konrád lotaringiai herceg vezetésével. 954-ben Bulcsú horka az Ottó király elleni felkelők hívására Németországra támadt, de ott fegyelmezetlenül és céltalanul hadakozott, s vonult tovább nyugatra. Cambrai ostromakor odaveszett unokaöccse is. Mindeközben az egykori lázadók vagy meghaltak, vagy mint Vörös Konrád, visszatértek Ottó hűségére. Ilyenformán szokatlanul erős és egységes német vezetés fogadta a következő évi szokatlanul népes támadó magyar sereget.

955 nyarán Lél (Lehel), Bulcsú (a magyar krónikás hagyomány „Vérbulcsú” vezére), Súr (Assur) és valószínűleg Taksony vezérletével több ezer harcos árasztotta el a dél-német vidékeket a Dunától a Fekete-erdőig. Augusztus elején a portyázó csapatok Augsburg alatt egyesültek, s megkezdték a város ostromát, ám Udalrik püspök visszaverte a leghevesebb rohamokat is (augusztus 8–9.). 10-én Ottó király egyesített serege döntő támadásra készült, de a magyarok megelőzték, és egy különítményük szétverte az utóvédet. A csata sorsa azon fordult meg, hogy Konrád hercegnek sikerült felmentenie a szorongatott egységeket, továbbá a magyar fősereg támadása késlekedett, emiatt a németek rendezni tudták soraikat, majd egy zárt hadrendben történt páncélos támadással szétszórták könnyűlovas ellenségüket. „De azért a győzelem e rendkívül kegyetlen nép fölött mégsem volt vértelen! Mert bizony a vitézül küzdő Konrád herceg, aki a belső harci láztól és az azon a napon szerfelett tűző nap melegétől felhevülten forróságban égett, miközben páncélját kioldva levegő után kapkodott, elesett egy torkába elölről fúródó nyíl ütötte seb miatt” – vallja meg Widukind szász krónikás. A magyar vereséget igazából két körülmény súlyosbította. A felbőszült lakosság bosszúja sok áldozatot szedett a menekülők közül, ugyanakkor a korábbi gyakorlattól eltérően a foglyul ejtett magyar vezéreket, Lélt, Bulcsút és Súrt augusztus 15-én Regensburgban felakasztották – a vérszomjas Henrik bajor herceg (I. Ottó öccse) parancsára.

A hazai írásos hagyomány ellentmondásosan viszonyul az augsburgi csatavesztéshez. Több középkori szerzőnknél megjelennek olyan mondai elemek, amelyek a vereség súlyát csökkentendő a magyar fél hősi helytállását, a németek csalárdságát és veszteségeit emelték ki. Ezek közül a legismertebb a Képes Krónika XIV. századi kódexében olvasható, ám sokkal korábbi lejegyzésű Lehel kürtje-monda. Eszerint a foglyul ejtett Lél vezérnek kívánságára előhozták kürtjét, mire ő „a császár közelébe lépett, s állítólag oly erővel vágta homlokon, hogy a kürt eltörött, a császár pedig belehalt ebbe az egyetlen ütésbe. Így szólt ekkor Lél: előttem jársz, és szolgám leszel a másvilágon! Azt hiszik ugyanis a szkíták, hogy akiket életükben megöltek, azok a túlvilágon nekik szolgálnak.” Ezt a mondát az 1285 előtt alkotó Kézai Simon meglepő határozottsággal tagadja, mondván a vádlottakat megkötözött kézzel szokás a fejedelmek színe elé állítani. Ugyancsak a Képes Krónika ejt szót egy Augsburg mellett rejtőző hatalmas magyar seregről, amely véres vereséggé változtatta a német diadalt. Anonymus szerepeltet egy bizonyos Kölpény fia Botondot, aki rettenetes bosszúhadjárattal torolta meg Lél és Bulcsú halálát. A Képes Krónika egy másik szerzőtől való, más szemléletű fejezete viszont mértéken túlra nagyította a mieink emberveszteségét, amikor csupán a hét megcsonkított „gyászmagyar” hazatértéről regélt.

A németek egyöntetű örömujjongása érthető, hiszen hosszú évtizedek csapásainak, kemény magyar hadjáratainak szakasztotta végét a Lech-mezei csata. „E nevezetes diadal következtében Ottó király felmagasztosult, a hadsereg a haza atyjának és császárnak nevezte őt… ily nagy győzelem kétszáz év óta nem örvendeztetett meg egyetlen királyt sem.” (Widukind) Liutprand cremonai püspök viszont túlzott azzal, hogy a magyar nép „a derék és győzhetetlen Ottó király ereje folytán… megfélemlítve moccanni sem mer.” A három vezér regensburgi bitója csupán a nyugati hadjáratok elé állított tilalomfát; a magyarok 955 után „meg mertek moccanni”, csak éppen dél-kelet felé. Neki, mint a Konstantinápolyt több ízben megjárt főpapnak, I. Ottó diplomatájának tudnia kellett ezt, hiszen megérte, hogy a Magyar Nagyfejedelemség számára 970-ben zárult le a támadások kora. Ekkor egy kijevi–bolgár–besenyő hadjárathoz csatlakoztak harcosaik, ám Ioannes Tzimiskes császár Arkadiupolisnál győzelmet aratott a több fő irányította szövetségesek felett.

I. Ottó birodalomépítő munkájáért, s a magyarok megállításáért a legmagasabb szintű elismerést nyerte el: 962-ben XII. János pápa imperatorrá koronázta, és ezzel megszületett az 1806-ig fennálló Német-Római Császárság. Az új császár jelentőségét tekintve magától adódik a Nagy Károllyal vont történelmi párhuzam, ami sokszor helytálló, hanem egy alapvető különbség akad kettejük között. Amíg Károly támadó seregekkel, saját hazájukban győzte le az avarokat, addig Ottó folyamatosan védekezésre kényszerült, s a Lech mezején aratott diadal után sem vezetett hadat Pannóniába. Az első birodalmi támadás csak 1030-ban érte az akkor már hivatalosan keresztény Magyarországot, egy másik német dinasztia uralkodójától, teljesen más indíttatásból. I. Ottó megelégedhetett annyival, hogy a magyar szállásterületet az Ennstől a Lajta–Fischa folyásáig szorította vissza, valamint újjászervezte Bajorország keleti határgrófságát, az Ostmarkot. Egy elgondolkodtató német vélemény szerint az augsburgi győzelemben rejlik Ausztria születése.

Az írást Szabados György, a Siklósi Gyula Várostörténeti Kutatóközpont történész munkatársa készítette.

Várostörténet

  1. 666 éve, 1358. május 15-én kezdte el írni Fehérváron a Képes Krónika alapszövegét Kálti Márk

    Udvari pap-historikus és székesfehérvári lakos. A Szűz Mária Bazilikában teljesített szolgálatot, és itt, Magyarország ősi koronázó templomában juthatott hozzá régi gesztáinkhoz, krónikáinkhoz, továbbá más írásos forrásaihoz (oklevelek, királyok halálozási jegyzékei), amelyekből művének megírásához merített.

    2024.05.15.
  2. Az Aranybulla ünnepe

    A II. András magyar király által 1222-ben, a székesfehérvári országgyűlésen kiadott Aranybullát gyakorta hasonlítják az angolok 1215-ös Magna Cartájához. Ennek alapja az, hogy a bulla volt a magyar nemzet első alkotmányos dokumentuma, míg a Magna Carta az angolok első alkotmányos okiratának tekinthető.

    2024.04.24.
  3. Székesfehérvár a frontvonalban

    Pénteken délután nyílt meg a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, valamint a Szent István Király Múzeum Székesfehérvár a frontvonalban 1944 - 1945 című közös kamara kiállítása. A tárlat több mint egy évig látogatható, keddtől vasárnapig, 10 és 18 óra között. A belépés díjtalan.

    2024.04.05.
  4. Az anyósok kedvenc leshelye

    Székesfehérvár egyes belvárosi épületeit jellegzetes sarokerkélyek díszítik, melyek nem csak mutatósak, de komoly társadalmi szerepük is volt régen. Március 30-án, szombaton 10.00 órakor indul a Tourinform Iroda által szervezett séta, melynek keretében mindent megtudhatunk a különleges balkonokról.

    2024.03.28.